Buss österut mot Kavala

20.04.2018

Sov gott igår i en juniorsvit som kostar mindre än Quality Airport hotel och absolut mindre än Clarion. Men jag föredrar ett dubbelrum mot tvärgatan då det är tystare och jag slipper trafiken utanför. Efter frukost bestämde jag mig för att åka till bussterminalen tio minuters taxiresa efter utchekningen kl. 12, för att ta expressbussen kl. 13. En terminal med en stor kupol, som blir som en bastu under julimånad. Så ha lätta kläder på er, om ni skall dit. Utcheckning tog lite tid, men jag hade inte någon brådska.

Taxichauffören var trevlig och vi pratade under vägen dit. Han hjälpte mig sen till lucka 6 med bagaget. Köpte kleenex i en butik och där var de också trevliga. Höll nästan på att missa bussen. Alla har varit trevliga som jag har träffat. Inte ovanligt i Grekland, men en och annan tvär taxichaufför kan man ju stöta på. 

Kom till ett soligt Kavala kl. 15. Den är byggd lite som en amfiteater och man går inte i Kavala, man bestiger henne bokstavligen. Det är en vacker stad och mycket gammal. Under antiken hette den Neapolis och var en koloni till ön Thasos. Sen döptes den om till Christopoulos, om jag inte minns helt fel. Sen bytte staden namn igen till Kavala. Kärt barn har många namn! Det är svårt att i ord beskriva känslan av att vara där. Men, när de flesta greker jag träffar hör att jag skall resa till Kavala skiner de upp som solar. En fördel är att det inte är någon turiststad, även om det finns turism till speciellt Thasos.

Men, det finns en baksida som i alla städer, men man märker inte av det. Tre städer i Grekland har hög kriminalitet varav Kavala kommer som en "god" trea. Det förvånade mig mycket, när jag fick höra om det. Staden är också mångkulturell. Det finns en tradition sen tobaksproduktionen att folk har kommit från olika delar. Därför är de vana vid "nykomlingar" och gör inte någon större sak av de nya utan de välkomnas (i allmänhet). Sen finns en plåga i Kavala, som har blivit lite lindringar sen de har dikat ut alltfler träsk. Så köp Mygga! För de är elaka! Ja det var lite om Kavala. Nästa större stad innan den turkiska gränsen är Alexandropolous. Har varit på väg några gånger, men inte kommit längre än till bussterminalen utan att köpa biljett. 

Oj, höll på att glömma! Det finns flera stränder här, men nu är det inte säsong.

Idag har jag suttit på hotellrummet på femte våningen med en fantastisk utsikt och jobbat så gott som hela dagen. Tog dock en paus och gick ut och shoppade. 

I morgon (idag) lördag (20 april) är det marknad, men jag tänker gå till arkeologiska museet som ligger precis bredvid marknaden.


Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång