Ambrosias blogg

Blogginlägg

Street smart

25.04.2018

Idag vaknade jag kl. 5.15 och åt frukost på balkongen. Efter en stund jagade två svarta hundar en bil och skällde hela vägen. Sen kom två hundar till. De lägger sig i hörnan till den stora vägen och i mittsträngen. Får mig att tänka på amerikanska polisserier, där alla har var sin plats - sitt eget gatuhörn. De var...

Update

24.04.2018

Det har gått några dagar sen jag skrev sist. Anledningen är att jag sitter och skriver en hel del och är fokuserad.

Den ljuvligaste dagen hittills på min resa. Förutom att Kavala är den plats där jag mår som bäst, har vädret varit ljuvligt. Känner mig hemma och behöver inte vara någon annanstans för att kunna göra det. Det finns ingenting som jag saknar här. Allt finns som man behöver för att leva ett bra själsligt liv. Sen kanske det inte är...

Sov gott igår i en juniorsvit som kostar mindre än Quality Airport hotel och absolut mindre än Clarion. Men jag föredrar ett dubbelrum mot tvärgatan då det är tystare och jag slipper trafiken utanför. Efter frukost bestämde jag mig för att åka till bussterminalen tio minuters taxiresa efter utchekningen kl. 12, för att ta expressbussen kl. 13. En...

Jag har inte rest med tåg sen 1995 och då i Sverige. Därför var det riktigt trevligt att resa nu i Grekland i sex timmar - sov inte en sekund. Naturen utanför fönstret är fantastisk, lite av ett sagoland på vissa ställen, speciellt när man är högt upp och då menar jag HÖGT. Inte som i Delphi, men någonstans mitt...

Har äntligen blivit klar med brådskande arbetsuppgifter som jag arbetat med några dagar. Men jag tog en paus idag och besökte Akropolismuseet. Vädret var underbart, strålande sol och sval vind.

Höll på en timme med att hitta den rätta sidan och beställa en tågbiljett på förmiddagen. Det tog tid och krånglade på olika sätt, då olika sidor visade olika tider mm. Jag var inne på rätt sida (vilket jag inte visste då) en gång, men blev osäker när jag skulle lägga in om betalning om det var rätt datum, så...

"Soffan" fixad

15.04.2018

På eftermiddagen fick jag "soffan" i vardagsrummet fixad (trodde han som var här, men man kan aldrig veta, tillade han). En otroligt trevlig grekisk man som är advokat i Aten, och hyr ut några lägenheter i huset. Lägenhetshotellet har fått Guest Reveiw Awards förra året hos Booking.com. Jag har bara bott här i två dygn och känner mig redan...

Vaknade, gjorde i ordning frukost, gick till min dator och slog på den. WIfi fungerade inte. Typiskt, samma sak hände i julas att Wifi inte fungerade andra dagen och det var också en lördag. Jag väntade, testade, men icke! Det gick ett par timmar och skrev sen till kontaktpersonen. Fick svar omgående om att bakom TV finns routern och att...

Grannskapet

14.04.2018

De karaktäristiska kioskerna - de ser likadana ut sen första gången jag var i Aten år 2002. På stora torg kan det vara fyra stycken. Ett i varje väderstreck. Men dagen då kioskerna försvinner, ja då gör en betydande del av Aten också. Men de finns överallt i Grekland. Den här finns på ett torg nära Akropolis och precis...

Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång