Resa med tåg Aten-Saloniki

18.04.2018

Jag har inte rest med tåg sen 1995 och då i Sverige. Därför var det riktigt trevligt att resa nu i Grekland i sex timmar - sov inte en sekund. Naturen utanför fönstret är fantastisk, lite av ett sagoland på vissa ställen, speciellt när man är högt upp och då menar jag HÖGT. Inte som i Delphi, men någonstans mitt emellan. Marken är långt nedanför och tåget vickar fram- och tillbaka i sidled och rälsen slingrar sig fram. Reste i första klass, då jag läst mycket negativt om tågresor. Det skilde endast 11 euro mellan första och andra - 55 euro i första. Det var kupeer. Finns det kvar i Sverige på något av våra tåg? Men sätena var bekväma och det var så gott som folktomt. Hade sällskap med en journalist under resan. Fridfull och fantastisk resa, och ibland stannade tåget och väntade in mötande, samt bytte lok till ett elektriskt (och man märkte skillnaden) vid något tillfälle då vi kunde gå ut och lufta oss, ta en rök och prata en stund på en perrong någonstans mitt i obygden. Toaletterna är förskräckliga både på tågen och på stationerna. Jag hittade dock en betaltoalett i Athen - 50 cent, och det var det värt. Gammalt, enkelt med två toaletter, men rent och fräscht och tvål!!

Jag gjorde en  kvinna i Athen som inte såg ut att ha det så lätt, lycklig idag, då hon bad om eld och hon hade en liten fimp på en centimeter och gjorde flera försök att få fyr på den. Jag tände en av mina cigaretter och gav den till henne. Först fattade hon ingenting, men sen ropade hon till av glädje. Sen satt hon på en av perrongerna och rökta. Jag köpte också servetter och en tändare av en man för en euro, som också blev glad. Vissa har det inte speciellt lätt. Roligt när man kan göra något, om än så lite.

Varmt idag, men vinden var sval. Men jag hade lite för mycket kläder på mig. Nu har jag installerat mig på mitt favorithotell i Saloniki och kommer sova över där, för att sen resa vidare i morgon.

Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång