Imorgon är det söndag..............................................och ikväll brakade soffan ihop

14.04.2018

... och då är allt stängt, t.o.m. kioskerna som jag berättade om i förra inlägget. Under antiken var gudatron dominerande. Och idag är det den grekisk/ortodoxa kyrkan som har stor makt. Men den kan göra undantag. Det var faktiskt öppet på julafton, trots att det var söndag men stängt på juldagen och annandagen, öppet på nyårsafton, av samma anledning, men stängt på nyårsdagen, när jag besökte Saloniki förra året. Detta för att folk skulle hinna köpa det dom behövde inför helgen. Under påsken däremot, som är en stor högtid ser det annorlunda ut. Kommer inte ihåg vilken högtid det var, men jag landade sent på lördagen och det var stängt söndag och måndag, vilket jag inte kände till. Jag fick låna lite av några bekanta så jag klarade mig hjälpligt. Men jag hade ingenting hemma. Nu tar jag alltid med mig lite hemifrån, ifall det är någon röd dag som jag inte känner till.

Och ikväll brakade "soffan" som egentligen är en säng ihop när jag halvlåg i den och tittade på TV. Tack och lov fanns den person som gav mig nycklarna igår hemma, så hon och en vän till henne, kunde hjälpa mig att få det ditsatt igen. Men nu vågar jag knappt sitta i den, för den behöver säkras, men inte förrän i morgon. Det var underredet på ena långsidan som lossnade ner på golvet. Ett riktigt brak som troligen måste hörts av de närmaste grannarna.

Av den "upplevelsen" började jag tänka när jag satt ute på balkongen på hur det var byggt. Jag bor fyra våningar upp i huset, men det är nog sex våningar ner till cementgården. Är balkongen den yttre delen av lägenhetsgolvet eller hur ligger det till? Och jag undrar även hur man har tänkt med balkongen. Den är lika lång som lägenheten, en del till vardagsrummet och en del till sovrummet men det är en smal passage mellan de olika delarna. Se bilderna nedan! 

Någon tanke måste ha funnits. Det finns alltid en grekisk logik. För övrigt beror nog, enligt min egen teori, att mångfalden och det "kaos" i sättet att bygga på vilket syns på bakgårdarna, t.ex ett badrumsfönster har några meters utsikt till nästa husvägg, ibland en halvmeter, eller att rummen har fönster till grannarna så att det är möjligt att se allt vad som händer där, att allt beror på vilket hus som byggdes först och hur stor markyta som fanns att tillgå. Men sättet att bygga balkongen på baksidan i det här huset är en gåta!

Och när jag går in i hissen släcks lyset i den och tänds igen, innan den startar!

För övrigt är lägenheten otroligt fräsch och fin. Planeringen av den är perfekt. Helt klart funktionell till alla delar.

Det är aldrig tråkigt i Grekland, speciellt inte i Aten!

Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång